tisdag 29 augusti 2017

Som hund som katt av Per Nilsson (2016)

Jag hatar dig. 
Det var det första du sa till mig.
Jag fattade inte.
Hur kunde du säga det, vi hade aldrig träffats, du visste inget om mig.
Jag hatar dig för att du finns, sa du.

Den handlar om relationen mellan två tonåringar vars mamma respektive pappa har blivit tillsammans. I början kommer de två inte alls bra överens, knappt tittar på varandra eller säger ett ord till varann. Men under månaderna som går kommer de närmare varandra, och ett kärleksfullt, rent och obetingat band börjar skapas emellan dem. 

Denna bok är lite annorlunda vad gäller skrivformen än vad man är van vid. De två tonåringarna nämns inte vid namn och inte heller som hon eller han. Som läsare vet man därför inte vilka kön huvudkaraktärerna har, men det hintas lite i slutet på boken. Av den anledningen tyckte jag i början att det var lite svårt att komma in i handlingen och fick stanna upp ett par gånger i början för att läsa om och försöka förstå om det är en kille eller tjej som berättar. Men sen kommer man ändå in i det tänket och då började jag istället tycka att det var ett häftigt och annorlunda sätt att skriva på. Författaren tänker verkligen outside the box och får också läsaren att tänka till på ett annat sätt gällande kön och personligheter. Boken är klassad som Lättläst och kan verkligen rekommenderas. 
/Emilia 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar