torsdag 7 december 2017

Om hundra dagar ska jag dö så satans vackert att du vill följa med av Johanna Nilsson

Du kan kalla mig Ikaros. Det här är mitt avskedsbrev till världen. Om hundra dagar ska jag nämligen dö så satans vackert att du kommer att vilja hänga med.
Jag finns. Idag och i nittionio dagar till.
Nedräkningen har börjat.


Emil har fått ett mejl fån någon som kallar sig Ikaros. I mejlet finns ett lösenord till en blogg som ständigt räknar ner för om exakt hundra dagar tänker Ikaros ta sitt liv. Det visar sig att det inte bara är Emil som fått mejlet utan ytterligare sex personer. Alla har funnits i Ikaros närhet men, enligt Ikaros, inte sett hen. Emil försöker få kontakt med de andra för att de tillsammans ska ta reda på vem Ikaros är. Emil blir nästan besatt av att hitta Ikaros. Han måste rädda Ikaros från att ta sitt liv och han har bara nittioniodagar på sig…

Det här är en bok om ensamhet och att känna sig osynlig i en tid där det är viktigt att synas. Boken tar upp frågor och tankar som ungdomar brottas med. Johanna Nilsson vågar skriva om det svåra, att inte orka mer, att vilja ta sitt liv./Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar